Sivu 4/4

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 13 Maalis 2026, 16:05
Kirjoittaja nemola
Murrokseen liittyen ainakin omalla kohdalla tämän kovan pakkastalven murtaneen (range ja lataus) sähköautoilijan(kin) mielestä talven selän taittuminen tuntuu murrokselta akkuteknologian kehittymistä odotellessa. :)

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 13 Maalis 2026, 19:52
Kirjoittaja Repe
HABA kirjoitti: 30 Tammi 2026, 16:18 Niin kauan, kun saan ajokortin pitää, ajan itse ja autostani kuuluu boxerin ruplutus. :fart:
Olkoon polttoaineena 95e10, tai joku tulevaisuuden polttoaine, jolla pärjää pakkasoloissa, jos niitä meille vielä kauankin tarjotaan... :roll:

Saahan niitä vielä varastosta ja käytettynä, tähänkö on tultu...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c4812103f6

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 26 Touko 2026, 08:55
Kirjoittaja nemola
"The most comfortable Ferrari ever" :roll: Jaa-a, mitenköhän ottaa tuulta purjeisiin vai jääkö tuulen osuus vain tuulivoimasta saatavaan sähköön.

https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-luce

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 26 Touko 2026, 19:26
Kirjoittaja HABA
Mun mielestä "The most ugliest Ferrari ever", mutta meinaavat silti, että:
The lowest drag coefficient in Ferrari history, achieved through aero-styling convergence, active air shutters, and ride-height logic that lowers the front by 10 mm even while cruising.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 27 Touko 2026, 09:04
Kirjoittaja nemola
Joo, katsomalla tuolta "explore aerodynamics" lienee tarkoituskin, että ulkonäkö aerodynamiikan ehdoilla. Kaukaa haettu esimerkki, mutta hiljattain tuli katseltua Viaplay TV:ltä GP Confidentialin jakso, jossa esiteltiin eri F1-autojen aerodynamiikkaa esim. siitä vaiheesta, kun autoihin tuli se ruma korkea keula. Tavallaan mielenkiintoinen ja samalla hämmentävä tuo Luce. Ehkä tarkoituksellakin. Kun vertaa sisä- ja ulkopuolta, niin jopa perinteistä tunnnelmaa sisällä ja voisi todeta perinteisesti, että ajaessa ei väliä miltä näyttää ulkoa.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 07 Kesä 2026, 22:04
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti: 28 Tammi 2023, 12:10 "Yle kysyi akkujen korvaustapauksista neljästä eri vakuutusyhtiöstä, joista kaikista saatiin vastaukset."

"If-vakuutuksen maksama suurin korvaus akuston vaihdosta töineen on ollut yli 80 000 euroa – silloin kyseessä oli Porschen Taycan-mallinen sähköauto."

https://yle.fi/a/74-20013743

Eli paras valita sovinnolla malliston kallein Turbo S, niin tuo akun hinta töineen on suhteessa vähemmän takuuajan jälkeen. :)
Tuohon Taycaniin verrattuna Toyotaan ajoakku "edukkaasti puoleen hintaan"... Tosin hinnat alkaen mallin uuden auton hintaa kalliimmalla... Kannustaa kyllä pitämään sen Toyotan Relax-turvan voimassa (ehkä tarkoituskin).

https://www.is.fi/autot/art-2000012047382.html

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 08 Kesä 2026, 09:35
Kirjoittaja nemola
Tomcat kirjoitti: 30 Syys 2016, 20:17 Outback säköllä, kunnon kiihtyvyydellä ja 500km säteellä alkais jo houkuttaa :thumbsup:
Sandman1 kirjoitti: 16 Kesä 2022, 21:00 Torque news sivuston näkemys Outback EV:stä. Saattasin harkita ostoa jo vakavasti.
Vettä on virrannut ja aikaa kulunut, mutta nythän patteri-Outback on tarjolla:
"Kiihdyvyys (0–100 km/h) (s) 4,5" (pikkuripee?)
Limited ja Business 18" renkailla "Sähköinen toimintamatka latausta kohden (WLTP) (km) 526"

https://www.subaru.fi/mallisto/e-outbac ... et-tiedot/

:)

Tuntuu ainakin vielä nyt oikeasti hyvältä vedolta Subarulta hyödyntää Outback mallinimenä ja auton tyylissä sähköversiossakin.

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 11 Kesä 2026, 21:38
Kirjoittaja Tomcat
:thumbsup:

Re: Sähköauto murroksessa

Lähetetty: 14 Kesä 2026, 10:08
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti: 08 Kesä 2026, 09:35 Vettä on virrannut ja aikaa kulunut, mutta nythän patteri-Outback on tarjolla:
"Kiihdyvyys (0–100 km/h) (s) 4,5" (pikkuripee?)
Limited ja Business 18" renkailla "Sähköinen toimintamatka latausta kohden (WLTP) (km) 526"
Toki kunhan sähköautotyyliin esim. viime talven pakkasilla (lähes) puolittaa tuon WLTP:n kilsat, niin ei tarvitse pettyä.