Sivu 4/4
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 13 Maalis 2026, 16:05
Kirjoittaja nemola
Murrokseen liittyen ainakin omalla kohdalla tämän kovan pakkastalven murtaneen (range ja lataus) sähköautoilijan(kin) mielestä talven selän taittuminen tuntuu murrokselta akkuteknologian kehittymistä odotellessa.

Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 13 Maalis 2026, 19:52
Kirjoittaja Repe
HABA kirjoitti: 30 Tammi 2026, 16:18
Niin kauan, kun saan ajokortin pitää, ajan itse ja autostani kuuluu boxerin ruplutus.
Olkoon polttoaineena 95e10, tai joku tulevaisuuden polttoaine, jolla pärjää pakkasoloissa, jos niitä meille vielä kauankin tarjotaan...
Saahan niitä vielä varastosta ja käytettynä, tähänkö on tultu...
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... c4812103f6
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 26 Touko 2026, 08:55
Kirjoittaja nemola
"The most comfortable Ferrari ever"

Jaa-a, mitenköhän ottaa tuulta purjeisiin vai jääkö tuulen osuus vain tuulivoimasta saatavaan sähköön.
https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-luce
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 26 Touko 2026, 19:26
Kirjoittaja HABA
Mun mielestä "The most ugliest Ferrari ever", mutta meinaavat silti, että:
The lowest drag coefficient in Ferrari history, achieved through aero-styling convergence, active air shutters, and ride-height logic that lowers the front by 10 mm even while cruising.
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 27 Touko 2026, 09:04
Kirjoittaja nemola
Joo, katsomalla tuolta "explore aerodynamics" lienee tarkoituskin, että ulkonäkö aerodynamiikan ehdoilla. Kaukaa haettu esimerkki, mutta hiljattain tuli katseltua Viaplay TV:ltä GP Confidentialin jakso, jossa esiteltiin eri F1-autojen aerodynamiikkaa esim. siitä vaiheesta, kun autoihin tuli se ruma korkea keula. Tavallaan mielenkiintoinen ja samalla hämmentävä tuo Luce. Ehkä tarkoituksellakin. Kun vertaa sisä- ja ulkopuolta, niin jopa perinteistä tunnnelmaa sisällä ja voisi todeta perinteisesti, että ajaessa ei väliä miltä näyttää ulkoa.
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 07 Kesä 2026, 22:04
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti: 28 Tammi 2023, 12:10
"Yle kysyi akkujen korvaustapauksista neljästä eri vakuutusyhtiöstä, joista kaikista saatiin vastaukset."
"If-vakuutuksen maksama suurin korvaus akuston vaihdosta töineen on ollut yli 80 000 euroa – silloin kyseessä oli Porschen Taycan-mallinen sähköauto."
https://yle.fi/a/74-20013743
Eli paras valita sovinnolla malliston kallein Turbo S, niin tuo akun hinta töineen on suhteessa vähemmän takuuajan jälkeen.
Tuohon Taycaniin verrattuna Toyotaan ajoakku "edukkaasti puoleen hintaan"... Tosin hinnat alkaen mallin uuden auton hintaa kalliimmalla... Kannustaa kyllä pitämään sen Toyotan Relax-turvan voimassa (ehkä tarkoituskin).
https://www.is.fi/autot/art-2000012047382.html
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 08 Kesä 2026, 09:35
Kirjoittaja nemola
Tomcat kirjoitti: 30 Syys 2016, 20:17
Outback säköllä, kunnon kiihtyvyydellä ja 500km säteellä alkais jo houkuttaa
Sandman1 kirjoitti: 16 Kesä 2022, 21:00
Torque news sivuston näkemys
Outback EV:stä. Saattasin harkita ostoa jo vakavasti.
Vettä on virrannut ja aikaa kulunut, mutta nythän patteri-Outback on tarjolla:
"Kiihdyvyys (0–100 km/h) (s) 4,5" (pikkuripee?)
Limited ja Business 18" renkailla "Sähköinen toimintamatka latausta kohden (WLTP) (km) 526"
https://www.subaru.fi/mallisto/e-outbac ... et-tiedot/
Tuntuu ainakin vielä nyt oikeasti hyvältä vedolta Subarulta hyödyntää Outback mallinimenä ja auton tyylissä sähköversiossakin.
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 11 Kesä 2026, 21:38
Kirjoittaja Tomcat
Re: Sähköauto murroksessa
Lähetetty: 14 Kesä 2026, 10:08
Kirjoittaja nemola
nemola kirjoitti: 08 Kesä 2026, 09:35
Vettä on virrannut ja aikaa kulunut, mutta nythän patteri-Outback on tarjolla:
"Kiihdyvyys (0–100 km/h) (s) 4,5" (pikkuripee?)
Limited ja Business 18" renkailla "Sähköinen toimintamatka latausta kohden (WLTP) (km) 526"
Toki kunhan sähköautotyyliin esim. viime talven pakkasilla (lähes) puolittaa tuon WLTP:n kilsat, niin ei tarvitse pettyä.