Tapatalk-plugin pitäisi toimia taas. Hae tapatalk-sovelluksessa sivuston nimellä "subaru club finland". Jos ongelmia ilmenee, laita ystävällisesti viestiä clubin info sähköpostiin.
Moi kaikille,
mahtihomma että foorumi toimii taas!
Pähkäilen tässä Foresterin jousitusta… autohan on siis Forester STI -04 ja alla on tällä hetkellä STI vakiotolpat + pinkit STI jouset (jotain -30mm).
Kyseiset jouset on aivan liian jäpäkät minun ajooni kun joudun kesällä ajamaan kiharaisilla hiekkapätkillä ja talvisin samankaltaisilla rypyteillä... olen melko kyllästynyt kun auto rämisee niin p*****sti hyppyytys tasaisella tielläkin on jo melko raivostuttavalla tasolla...
Kysymys kuuluu siis että pystysköhän noiden sti iskareiden kaveriksi laittamaan XT:n jouset tai vaikka ihan karvalakkiforen jouset??
Eikös XT ole hieman matalampi kuin perusmalli? Minkähänlainen ajettavuus noilla olisi... paheneeko vai pieneneekö se iskareista johtuva nypytys/pomputus tuolla löysemmällä jousella?
Rengaskokoakaan ei pysty enää kasvattamaan yhtään kun raapii jo nyt. Talvi 235/50/18 vakio ET ja kesä 235/45/18 ET40. Eikä pienempi vanne oikein mahdu brembojen takia
Jos iskarit on samat XT:ssä ja STi:ssä (epäilen) ni voi mennä jousten vaihdolla. Kuitenkin jos iskari jää "lyhkäseks" pidemmällä jousella ni voipi tulla semmonen kapine että ei pysy tiessä kiinni jos ulosjousto loppuu kesken. Emäntä ajaa -07 XT:llä paljon syrjäseuduilla koska on lomittajan hommissa. Eipä ole valittanut että olis huono alusta. Omasta mielestä on just sopivan elävä alusta, mut XT:n vakaajat on vaan ihan liian aliohjaavat mun makuun. Tekis mieli pistää taakse paljon järeempi vakaaja mut sit oon kuullu erinäisiä juttuja et XT:n vakio korvakkeet ei kestä jäykempää vakajaa, ja eihän se mun auto ole
Mutta eikös tuonne pitäisi 17" valssi mahtua Brembojen kanssa? Emännälle ei 16" isompaa vannetta tule juurikaan sen takia että sillä ihan oikeasti ajetaan sivuteillä. Sora lentää ja lumi pöllyää... eiku siis ihan rauhaksenhan se... kait..? Sillä mää sille hommasinkin Compomotiven MO1671 (Extra Strong) vanteet käytettynä kesäks. 600€ ja päällä oli hiihtoliiton spesiaalit. Talveks on sitten jotkut Rialin kestävyydeltään surkian näköset valssit, mutta ovat suorat ja siistit niin olkoon ny. Mut pitää ny kattoa, voi olla et ne vaihtuu Subarun orginaaleihin paksupuolaisiin 16" valsseihin kuhan saan ne käsiteltyä hyväks. Mieluitenhan ottaisin siihen toiset, valkoiset 16" compot talveks helpottais myös sen lumikauhan tekoa napoihin ku vanne ois saman mallinen kesät talvet.
Eipähän mee kiinalainen tinavanne solmuun ku tilalla on englantilaista järeyttä
Eikös se yleensä noissa oo mennyt niin että STI:n palikat siirtyy seuraavaan XT:hen tai WRX:ään kun STI:hin tulee "paremmat" osat... voin olla väärässäkin ainakin 05 wrx:ssä on 04 STI:n alusta... Foresterissa voi tietty olla eri homma kun imprezassa vaikka samalle alustalle onkin tehty.
XT:n jouset saattaisi olla ratkaisu. Onko kellään ylimääräisenä?
Maavarakin saisi nousta mielellään, nykyisellä setupilla ottaa pohjasta kiinni mökkitiellä lumessa ajosta puhumattakaan. Rata/ralli-ajoon alustan ei tarvitse soveltua meikeläisen ajo on melko maltillista. Lisäksi vedän välillä 800 kg traileria perässä joten peräkoukku ja trailerin aisa roikkuu ihan maassa.
Ei mahdu läheskään kaikki 17" vanteet, ET:n on hyvä olla pienempi ja puolan muoto pitää olla melko kaareva sisäpinnalta. Pitäisi melkeen käydä sovittamassa liikkeessä ennen ostoa...
Eikös tuossa -07 XT:ssä ole tasonsäätöiskarit takana?
Ranukka kirjoitti:Eikös tuossa -07 XT:ssä ole tasonsäätöiskarit takana?
Juu on. En sitten muista kuinka kauan noita tasosäätöjä on forreissa ollu. Meilläkin ne on ihan Xenonien takia.
Kannattaa metsästää jostain 17" valssit. Kasvanut profiili tekee ihmeitä ajomukavuudelle. Tuskin kuitenkaan vielä ohjausvaste siitä niin häiriintyy
http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumii ... 14.3-et38/" onclick="window.open(this.href);return false; sattui muuten tulemaan vastaan. Jos nuo ovat suorat niin halvalla lähtevät. Eivät toki ole se tavanomaisin valinta. Ja talvivanteiksi sinällään huonot että on aika ahtaat välit siivota lumia pois sisäpinnalta. Ja miten sen jaon kanssa on, käykö sekään...
Mulla oli 9,5" X 18" ET 38 ne menee alle suht kivuttomasti (taakse 3mm spacer)
Madallusjousilla se ongelma yleensä on että alustasta tulee pintakova, Itse laittaisin esim BC:n coilit pehmeillä jousilla. Tulee paljon herkempi alkujousto ja voi säätää siihen korkeuteen kun haluaa.
Japanissa ei vissiin tarvita tasonsäätöä kaveriksi kun onhan tuossakin ksenonit vakiona.
Eipä ehkä ole hyvä kova alusta ja korkea rengas, enkä muutenkaan oo vaihtamassa nyt kun on alle vuoden vanhat kesä-ja talvirenkaat sekä kesävanteet eikä se profiilinnosto 50-›60:een hirveesti vaikuta. Varsinkin kun halkaisija pienenee. Perheessä on Ford Maverick jossa 16/215/75, siinä huomaa kyllä profiilin korkeuden... ei mitään eroa ajaako metässä vai tiellä tietty siinä on löysät jouset ja se painaakin pari tonnia.
Coilit voisi olla myös hyvä, tosin hintaa tulee varmaat nelinkertaisesti pelkkiin jousiin verrattuna. Täytyypä tuumata...
Noniin, alustaksi vaihtui -07 XT:n vakioalusta, kiitosta vaan eräälle clubilaiselle
Maavara nousi n. 60mm ja pomputus on poissa. Alusta on mukavan pehmeä muttei kuitenkaan mikään lulla... ohjaus muuttui hieman tunnottomammaksi sekä uraherkkyys kasvoi, mutta olen tyytyväinen ja auto on nyt minusta käyttötarkoituksellisempi.
Toki katu-uskottavuus hieman kärsi mutta onhan tuossa vielä jotain pellin alla tallella
Oheinen kuva kertokoon vielä muutoksen. Voi olla että joutuupi hankkimaan korkeemmat kumit kesäksi, voi näyttää typerältä matalalla profiililla nyt kun on niin korkea.