Härmälä kirjoitti: 31 Joulu 2024, 00:49
Oliko mimmonen homma tuo projektorien vaihto? Paljon tuli maksamaan projektorit suomeen toimitettuna?
Olisko ne maksaneet alle 200 rahteineen viime syksynä, nykyhintaa en tiedä.
Kyllä sen ihan tekee kunhan varaa riittävästi aikaa. Itse taisin käyttää tuohon to-su kun rauhassa teki, muutaman tunnin homma yhteensä. Mutta ei kannata ruveta hommaan jos ei saa ajan kanssa tehdä. Ja mieluusti ihan yksin ilman ylimääräisiä sivusta neuvojia. + tietysti kannattaa uusia ne xenon-polttimot samalla kun umpiot on hyvin esillä.
1.Puskuri irti, oikeasti helppo homma ja kannattaa ottaa pois.
2.Umpiot irti
3.Umpio pahvilaatikosta tehdyn "uunin" sisään johon lämpöä kuumailmapuhaltimella. itse pidin täysillä noin 15min. Tämä omalla vastuulla, oikea aika selviää vain kokeilemalla.
4. Umpion "lasi" irti, tämä on joko helppoa tai vaikeaa, luultavasti menee "lasin" kiinnikkeitä rikki joten kannattaa hankkia myös uudet lasit jotka voi vaihtaa vanhojen tilalle. Löytyy esim. xenonled.eu tai aliexpress josta itse tilasin.
5.Butyylimassan pois otto umpion urasta, on kuin räkää käsittelisi.
6.Projektorin asennus umpion sisälle, on lähes bolt-on, mutta yhtä umpion sisäosan reunaa pitää työstää dremelillä että projektorin adapterin nurkka mahtuu olemaan paikallaan.
7.Butyylimassan levitys umpion uraan, tuubista puristimella suoraan nätti jööti sinne. Myös valmista butyylinauhaa on saatavana.
8. Umpion lasi kiinni
9.Takaisin "uuniin" noin vartiksi että butyyli löytäisi jokaisen kolon ja tiivistyisi hyvin
10. Sama työ toiselle umpiolle
11. Umpiot kiinni
12. Puskuri kiinni
13. Valojen säätö joko itse tai liikkeessä
Itsellä meinaa tulla kosteutta oikean umpion ylänurkkaan eli tiivistys ei ole oikein onnistunut. Kun ottaa vilkkupolttimon irti ja pitää lämpöisessä tallissa esim. viikonlopun yli niin kosteus kyllä katoaa.
Näillä saa siis valot muutettua bi-xenoneiksi ja ne omat halogen-lisäpitkät on edelleen käytössä. Ei niillä nyt mitään tajunnanräjäyttävää näkyvyyttä kaukovaloilla saa mutta paremmat kuin orkkikset. Ja mikä parasta lähivalot on hyvät vanhoihin verrattuna.