Ajosuoritteena vuosittain minulla on n. 20-25tkm, joten olen miettinyt molempia, bensaa sekä dieseliä. Onko näissä luotettavuus eroja? Diesel bokseri koneita ollut huomattavasti vähemmän aikaa kun bensa, mutta onko molemmat kuitenkin yhtä kestäviä? Kumpaa suosittelette enemmän kestävyyden kannalta? Outbackissa on useimmissa 2,5l bensakone myös kun taas Foresterissa 2,0l joten onko niissä luotettavuus eroja? Mitä moottoria te suosittelette Subaruun (2,0 tai 2,5)?
Onko CVT luotettava tai manuaali parempi? Manuaalissa on lyhyt ensimmäinen vaihde joten kytkimen saattaa polttaa nopeasti loppuun, tai näin olen ymmärtänyt. CVT vaikuttaisi mukavemmalta sillä pidän kuitenkin enemmän automaatista, jos autoon tehty huollot ajallaan eikä huoltohistoriaa laiminlyöty niin kuinka kauan nämä ovat kestäneet? Kävin koeajamassa CVT:llä olevaa Subarua ja kaasuvaste tuntui olevan todella herkkä ja tuntui että "niska menee sijoiltaan" pienestäkin kaasun painamisesta lähdössä, onko se pikemminkin vain totuttelu kysymys/ominaisuus että kaasuvaste on herkempi ja siihen tottuu ajanmyötä? Jos taas lähti ihan pelkästään pienellä pintakaasulla niin silloin tuntui että lähti tasaisemmin.
Mitä pitää ottaa erityisesti huomioon näitä ostettaessa, mitä pitäisi erityisesti tarkkailla? Lueskelin että X varustelun Foresteria ei kannata edes harkita, onko se enemmänkin oma mielipide tai onko niissä oikeasti jotain mikä niistä tekee epäluotettavamman?
Onko uudemmissa malleissa vielä öljynkulutus ongelmaa (ne vissiin oli pikemminkin 2008-2010 dieselmoottoreissa), mutta mitkä on teidän henkilökohtaiset kokemukset?
Onko tekniikoissa eroa eri mallien välillä jos esimerkiksi malleissa bensiini moottori 2,0l koneella ja CVT?
Kiitos jo valmiiksi vastauksista!