Itse vaihdoin viime kesänä MY08 Outbackin eteen Focalin erillissarjan. Taisi olla tällä kertaa 6.5" Access sarja. Yleensä olen ostanu Polyglassin koska se vain on aika perkeleen hyvä erillissarja. Eipä tuo Access petä sekään ja ero vakiona oleviin rämpyttimiin on huomattava.
Kyllä ns. "jytää"

ja kunnolla jo tuolla alkuperäiselläkin soittimella. Erillisarjan asennuskin on aika piece of cake. Kun ei saanut Subaruun soviterenkaita niin ostin Opelin sovitteet jotka sopi paikalleen lähes täydellisesti. Yksi reikä ei osu kohdalle mutta ei se mitään. Tehdään sovitteeseen uusi oikeaan kohtaan

. Accessin jakarikin on niin pieni että sopi nätisti ovipahvin taakse. Diskantit pistin paloiksi niin että pystyi käyttämään alkuperäisen runkoa uuden diskantin kanssa. Pikkusen dremeliä ja kuumaliimaa niin homma ok.
Johdotuksessa käytin alkuperäistä kaapelointia kuten aina mikäli en käytä vahvistinta. Uuteen diskanttiin nappasin vanhasta liittimen ja juotin johdot kiinni. Midin kytkin käyttäen holkkeja ja kytkin johdot alkuperäisen liittimen nastoihin.
Etuovet äänieristin tietenkin kunnolla. Eihän siellä ollut kuin 2 pientä palaa "mattoa". Ulkopinnat vuorasin yhdellä kerroksella ja sitten kaiuttimen kohdalle laitoin 3 kerrosta vähän tukevoittamaan. Sisäpinta sitten tietty myös eristettiin ja tukittiin niin ettei vuoda mistäään. Lisäsin myös ovipahvien eristämättömiin kohtiin Motonetistä ostamaani paksumpaa mattoa.
Takaoviin en laittanut kuin eristeet. Kaiuttimet on vakiot sillä harvemmin ne on edes käytössä. Eristys kannattaa kuitenkin tehdä jo rengas ja muunkin melun takia. Hiljenee kummasti. Loput eristeet mitä vielä tukkupaketeista jäi laitoin takaronttiin varapyöräkoteloon ja pyöräkoteloihin ja takasivuihin. Vaimeni OB kummasti. Edestä saisi vielä vaimentaa lisää jalkatiloista ja pyöräkoteloista.
Jokin littusubikin oli tarkoitus laittaa ja AUX-in liitäntä vakiostereoihin hommata jostain tai modata se itse käyttöön. Stereot kun on vähän vaikea vaihtaa tuossa vuosimallissa. Vahvistinkin oli ajatuksissa mutta en tiedä onko se vaivan arvoista.
Taitaa olla kuviakin koneella tallessa asennuksista. Voin katsoa jos löytyy ja laitella tänne jos muistan vielä myöhemmin.