Viikon pari on vaivannut sellainen ongelma, että Forester ei tahdo kunnolla puhaltaa lämmintä ilmaa. Lähinnä tässä on teoretisoitu nyt epäkuntoista termostaattia ja yksi kaveri jopa pohti vuotavaa kansipahvia. Termostaatti nyt näillä näkymin on menossa vaihtoon.
Auto siis vuoden 2000 facelift-mallinen ekan kopan Forester (S/tb), jossa ilmastointi, automaattivaihteet EJ205 tekniikka jne. Kilsoja 160tkm.
Auto oireilee siten, että lämmintä ilmaa tulee puhaltimista tosi heikosti. Tässä S/tb -mallissa on sellainen täysin digitaalinen säätöpaneli. Ilmastointia en ole käyttänyt nyt talvella tai ongelman ilmetessä ollenkaan. Samaten "auto" -asetus on yleensä offilla. Säädän sisätilan yleensä 22 asteeseen, mutta nyt viime viikkojen aikana sieltä ei tule niin lämmintä ilmaa kuin pitäisi, vaan sellaista aivan haaleaa/kylmää. Ei tule hönkäyksinä, vaan tasaisesti. Ehkä ekat 20min saattaa tulla lämmintä silleen kuten kuuluisinkin, mutta sitten sen jälkeen puhallusilma muuttuu kylmäksi. Sieltä tulee lämmintä, jos säätää asteen esim. 26 asteeseen. Silloin tulee suunnilleen saman lämpöistä, mitä kuuluisi tulla 22 asteessa.
Moottorin lämötilat pysyvät aina samana, vaikka seisoisi valoissa tai ajaisi motaria. Ei droppaa tai kohoile lainkaan.
Noin puolitoista kuukautta sitten autosta kosahti orkkis jäähdytin. Jokin liitos repesi ja kaikki vedet lensi pihalle. Uusi jäähdytin vaihdettiin eikä ole ollut oireita tai ongelmaa ennen kuin nyt. Tuota kosahdusta edelsi yhtenä päivänä samankaltainen lämminilmaongelma, joten ajattelin sen mahdollisesti liittyvän asiaan. Silloin oli kunnon pakkaspäivä ja lämmintä ilmaa ei tullut ensimmäiseen 15 minuuttiin. Sitten rupesi tulemaan lämmintä normaalisti ja säästyin hypotermialta. Seuraavana päivänä sitten syyläri levisi. Nyt tietenkin huolestuttaa, että enteileekö tämä lämminilmaongelma nyt jotain uutta kosahdusta. Kaveri nyt on lupautunut vaihtamaan termarin, johon hänen asiantunteva arvauksensa kohdistuu.
Tapatalk-plugin pitäisi toimia taas. Hae tapatalk-sovelluksessa sivuston nimellä "subaru club finland". Jos ongelmia ilmenee, laita ystävällisesti viestiä clubin info sähköpostiin.
JDM Forester 00 ei puhalla lämmintä ilmaa kunnolla
Re: JDM Forester 00 ei puhalla lämmintä ilmaa kunnolla
Ei ole siitä kunnollisuudesta varmuutta.
Kuitissa lukee: "Jäähdytysnesteet nyt uusittu ja järjestelmä ilmattu, mutta järjestelmään saattoi jäädä ilmakupla. Kupla poistuu itsestään ja järjestelmä ilmaa itse itsensä, mutta se saattaa vaatia kaksi kolme kertaa moottorin lämpenemistä. Jos lähitulevaisuudessa jäähdytysnesteen pinta säiliössä vähenee, niin nesteet silloin lisättävä."
Kuitissa lukee: "Jäähdytysnesteet nyt uusittu ja järjestelmä ilmattu, mutta järjestelmään saattoi jäädä ilmakupla. Kupla poistuu itsestään ja järjestelmä ilmaa itse itsensä, mutta se saattaa vaatia kaksi kolme kertaa moottorin lämpenemistä. Jos lähitulevaisuudessa jäähdytysnesteen pinta säiliössä vähenee, niin nesteet silloin lisättävä."
Re: JDM Forester 00 ei puhalla lämmintä ilmaa kunnolla
Kyllä termari ongelma näkyisi myös viisarissa jos sen selvästi lämppäristäkin huomaa.
Itse lähtisin etsimään vikaa itse lämmityslaitteesta että käänteleekö se läppiä siellä miten sattuu tai sitten kannentiiviisteistä.
Itse lähtisin etsimään vikaa itse lämmityslaitteesta että käänteleekö se läppiä siellä miten sattuu tai sitten kannentiiviisteistä.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*
Ex: SVX -92, XT -86, Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98