Tapatalk-plugin pitäisi toimia taas. Hae tapatalk-sovelluksessa sivuston nimellä "subaru club finland". Jos ongelmia ilmenee, laita ystävällisesti viestiä clubin info sähköpostiin.
Vetonivelen ylivedettävän suojakumin vaihto
Vetonivelen ylivedettävän suojakumin vaihto
Ostin tuollaisen "ylivedettävän" suojakumin imprezaan eteen.
Onko kokemuksia kyseisen kumin vaihdosta?
Jos ei ole, miten tapahtuu perinteiseen tapaan?
Lähteekö ulompi nivel lyömällä irti kun on ensin irroittanut napamutterin, alapallonivelen ja ehkä raidetangonpään?
Vai miten homma hoituisi helpoiten?
Onko kokemuksia kyseisen kumin vaihdosta?
Jos ei ole, miten tapahtuu perinteiseen tapaan?
Lähteekö ulompi nivel lyömällä irti kun on ensin irroittanut napamutterin, alapallonivelen ja ehkä raidetangonpään?
Vai miten homma hoituisi helpoiten?
Viimeksi muokannut JOVAIN, 06 Joulu 2016, 19:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vetonivelen suojakumin vaihto
Ylivetämällähän se menee. Kartiolla tai sillä paineilmavenyttimellä, mikä ny onkaa nimeltään.
Ite aina irrottanu eka napamutterin, sit pyörä, tolpan alapultit, vetarin sisänivelentä sokka irti, vääntäny ulkopään navasta ulos ja ottanu vetarin pöydälle. Ulompi nivel on sokalla, sisempi lukkorenkaalla.
Ite aina irrottanu eka napamutterin, sit pyörä, tolpan alapultit, vetarin sisänivelentä sokka irti, vääntäny ulkopään navasta ulos ja ottanu vetarin pöydälle. Ulompi nivel on sokalla, sisempi lukkorenkaalla.
Helpolla pääs kun leikkas vanhan pois ja laitto liimattavan mallin tilalle.
WRX STI 2006
Kartiolla menee nätisti. Itse oon tilannu ebaystä "silikoonisia" suojakumeja, ne eioo ku vetästä kartiosta yli...
Motonetin kumiset huomattavasti jäykemmät, vaatii jo vähän voimakeinoja.
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Käyttis: Bmw e60 530d
EX: Subaru impreza WRX STi -98..
Mesuja,audeja,nissaneita,subaruja yms..
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Liimattavaa ei ole tullut kokeiltua. Vanhaan sitikkaan pistin motonetin ylivedettävän kumin. Hyvin se paikalleen meni kun laittaa tipan öljyä kartiolle.
Kestotesti jäikin sitten vajaaksi kun auto vaihtui.
Ei ylivedettävä kumi ehkä parhaiten laatikon pään nivel purkamalla.
Ulompi lähtee joskus kohtuu helpolla. Joskus vasta rälläkällä.
Kestotesti jäikin sitten vajaaksi kun auto vaihtui.
Ei ylivedettävä kumi ehkä parhaiten laatikon pään nivel purkamalla.
Ulompi lähtee joskus kohtuu helpolla. Joskus vasta rälläkällä.
Ex:
Leone -85
Leone - 87?
Legacy 2.2 AT -89
Legacy stw 1.8 -90
Legacy sedan -98
Legacy -07 3.0R stw AT
Nykyinen bmw 535d xdrive -15
Leone -85
Leone - 87?
Legacy 2.2 AT -89
Legacy stw 1.8 -90
Legacy sedan -98
Legacy -07 3.0R stw AT
Nykyinen bmw 535d xdrive -15
Tämä on nyt vaihdettu.
Sopiva ilma 8 astetta pakkasta ja pihalla hallitunkin varassa
Eli ensin napamutteri löysälle 32mm, sitten tunkilla nurkka ylös.
Sitten naarmu iskarin alapään ja napamötikän väliin, syystä että saa asennettua takaisin ilman että camber-kulma muuttuu.
Iskarin alapään pultit irti 19mm, ylempi on se epäkesko jolla säädetään camber.
Napamutteri kokonaan pois, väännetään napaa ulospäin että nivelen booriakseli tulee pois navasta.
Sitten vanha suojakumi pois puukolla, pihdeillä tai muulla tavalla.
Uusi suojakumi käännettään nurinpäin, sopivaa kartiota myöten vedetään fairyn tai muun liukasteen avulla voimaa käyttäen nivelen yli jonka jälkeen käännetään kumi oikeinpäin.
Klemmarit kiinni ja paketti kasaan.
Muista lukita napamutteri (meisseli ja vasara)
Suojakumi:

Sopiva kartio, kun leikkaa n. 30mm hartioista alaspäin poikki eli asettuu sekä nivelen ulkokehälle että nivelen kierteisiin:

Sopiva ilma 8 astetta pakkasta ja pihalla hallitunkin varassa
Eli ensin napamutteri löysälle 32mm, sitten tunkilla nurkka ylös.
Sitten naarmu iskarin alapään ja napamötikän väliin, syystä että saa asennettua takaisin ilman että camber-kulma muuttuu.
Iskarin alapään pultit irti 19mm, ylempi on se epäkesko jolla säädetään camber.
Napamutteri kokonaan pois, väännetään napaa ulospäin että nivelen booriakseli tulee pois navasta.
Sitten vanha suojakumi pois puukolla, pihdeillä tai muulla tavalla.
Uusi suojakumi käännettään nurinpäin, sopivaa kartiota myöten vedetään fairyn tai muun liukasteen avulla voimaa käyttäen nivelen yli jonka jälkeen käännetään kumi oikeinpäin.
Klemmarit kiinni ja paketti kasaan.
Muista lukita napamutteri (meisseli ja vasara)
Suojakumi:

Sopiva kartio, kun leikkaa n. 30mm hartioista alaspäin poikki eli asettuu sekä nivelen ulkokehälle että nivelen kierteisiin:

Viimeksi muokannut JOVAIN, 27 Marras 2016, 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tähän jos saisin tarkennusta olisin enemmän kuin kiitollinen. Siis miten sen sisänivelen saa irti laatikon kyljestä?Reetuhai2 kirjoitti:vetarin sisänivelentä sokka irti, vääntäny ulkopään navasta ulos ja ottanu vetarin pöydälle. Ulompi nivel on sokalla, sisempi lukkorenkaalla.
Eli miten saadaan koko vetoakseli pöydälle?
Se on (vanhemmissa) putki sokalla kiinni. Eli lyöt sen vaan sopivalla tuurnalla irti. 
Impreza GC8-99 (370/500)
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.5-06 XT aut
Forester 2.0R-06 aut
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio
Outback 2.5-07 man (käyttis)
Forester 2.5-06 XT aut
Forester 2.0R-06 aut
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)
Kadett GSI-87 cabrio
Jatkoa ajatellen, kun noita niveliä kuitenkin on yhdessä autossa 8 kpl niin olisiko tuollainen malli sopiva ja ylivedettävä?TbzZ kirjoitti:Kartiolla menee nätisti. Itse oon tilannu ebaystä "silikoonisia" suojakumeja, ne eioo ku vetästä kartiosta yli...
http://www.ebay.com/itm/281235399898?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Juuri tuommoisia ittellä ollut.. saa kartion avulla paikalleen todella nätisti vielä kun vähän esim fairy vettä laittaa liukasteeksi.JOVAIN kirjoitti:Jatkoa ajatellen, kun noita niveliä kuitenkin on yhdessä autossa 8 kpl niin olisiko tuollainen malli sopiva ja ylivedettävä?TbzZ kirjoitti:Kartiolla menee nätisti. Itse oon tilannu ebaystä "silikoonisia" suojakumeja, ne eioo ku vetästä kartiosta yli...
http://www.ebay.com/itm/281235399898?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Subaru impreza WRX STi Prodrive -02 *Blobeye*
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Suzuki Gsx-r 1000 k5
Mikä vika alkuperäisosissa?
Impreza Sti -11
Levorg -16
ex
Impreza Sti type ra -01
Legacy 2.0r cvt -11
Impreza Wrx -01
Levorg -16
ex
Impreza Sti type ra -01
Legacy 2.0r cvt -11
Impreza Wrx -01
Omalla kohdallani se, ettei ne ole ns. yli vedettäviä.Henkka_RA kirjoitti:Mikä vika alkuperäisosissa?
Ja nuo linkin silikoonikumit sopii useampaan automerkkiin.
Noita liimattaviakin on pari laitettu, hyvä puoli ettei tarvii vetaria edes irrottaa, aika näyttää kestävyyden.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.
Itse en liimattaviin luota, ainakaan jos itse teen! Vähän sama kuin rc-auton renkaissa, jonkun kerran niitä yrittänyt liimailla huonolla menestyksellä!mechanix kirjoitti:Noita liimattaviakin on pari laitettu, hyvä puoli ettei tarvii vetaria edes irrottaa, aika näyttää kestävyyden.
Legacy -12 2,5 CVT
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)
Legacy -10 2,5 CVT (ex)
Outback -08 2.0TD (ex)
Itsekin ensin kyselin tuollaista liimattavaa suojakumia varaosatiskillä, myyjä sanoi etteivät enää myy niitä kun on tullut niin pajon negatiivista palautetta kun eivät ole kestäneet.KK9 kirjoitti:Itse en liimattaviin luota, ainakaan jos itse teen! Vähän sama kuin rc-auton renkaissa, jonkun kerran niitä yrittänyt liimailla huonolla menestyksellä!mechanix kirjoitti:Noita liimattaviakin on pari laitettu, hyvä puoli ettei tarvii vetaria edes irrottaa, aika näyttää kestävyyden.
Tosin tuskin se liimaus ois kovin hyvin onnistunutkaan pakkasella ulkona touhutessa.
Joko on ehtinyt kokemusta kertyä silikonisten kestävyydestä? Tilasin huvikseen 4 kpl, onpahan varalla jos tarve tulee.TbzZ kirjoitti:Kartiolla menee nätisti. Itse oon tilannu ebaystä "silikoonisia" suojakumeja, ne eioo ku vetästä kartiosta yli...