Auto on siis WRX 160kw vm. 2001 (käyttöönotto 2000)
Kysymykset:
1.) Täys koneremppa on tehty n. 16tkm sitten, oli kuulemma moottorin vikavalo palanut ja ilmennyt että yksi mäntä oli puhki. Myyjän mukaan kone rakennettu nyt kestävämmäksi kuin alkuperäinen oli. Noin 5te kuitti on tuosta Japan Motorsilta tosin sisältää myös jarruremppaa yms. Kysymys siis noista osista, että onko nuo nyt sitten parempia - itsellä ei hajuakaan: Kannen pultit ARP, kannentiivisteet Cometic, Männät Wössner 92, runkolaakerit ja kk laakerit ACL, veivit (ilmeisesti Eaglen?) H-profiili + jotain koneistuksia tehty. Miltä kuulostaa?
2.) Edelleen edellisen omistajan mukaan auto on säädätetty (moottorin ohjausboksi säädetty) 1,3 bar ahdoille (Dynotest center Oulu), mutta hänen mukaansa auto toimii normaalisti millä tahansa paineilla tuon alle, vain että yli ei saa mennä. Onko ihan häränkakkaa? Sen verran olen jälkiasennetusta mittarista katsonut, että ahdot on sen mitä eo niiden sanoi olevan eli ilmeisesti vakiot (0,7bar). Auto toimii moottorin osalta erittäin hyvin kyllä. RATKAISTU: ks. ketjua eteenpäin.
3.) Eo:n mukaan vaihdettu STI vaihteisto ja perä, mutta tästä jo selvisikin, että ei ole, koska viidellä vaihteella mennään. Ilmeisesti (jos olen käsittänyt oikein) on vaihdettu ehkä sitten uudemman 03-> WRX:n vaihteisto ja perä. Sitten kohtaan jota en uskonut itse, mutta kysytään nyt vielä. Eli ykköstä ei tässä oikeastaan saa kytkettyä kuin aivan ryömintä vauhdissa tai paikallaan. Muuten pitää aika ikävän äänen. Olettaisin, ettei tuo voi olla normaalia, mutta eo väitti että on ominaisuus, kun on niin lyhyt ykkönen. No onko? RATKAISTU: On JDM laatikko, jossa 1-3 vaihteet lyhyemmät ja ykkösen käytös normaalia näissä.
4.) Kytkimestä jäi ristiriitainen kuva, kun viesteissä eo sanoi että on vakio, mutta paikanpäällä että on jokin 500Nm kestävä vaihdettu paikoilleen. Millainen kytkin näissä on vakiona? Tässä yksilössä on aika jäykkä ja vähän ON/OFF tyylinen. (Eli lue: Ärsyttävä...) EPÄVARMA: Todennäköisesti paikoillaan on jokin sintterikytkin nyt.
Sitten pari muuta kysymystä.
1.) Sumuvalon korkeussäätö ei tunnu toimivan ja näyttää vähän ylös. Onko tyyppivika, että tietäisi heti mitä pitää tehdä? RATKAISTU: Säätö rikki, joten laitoin pari prikkaa yläpään kiinnityspultin alle ja nyt sumuvalot samalla tasolla.
2.) Ilmastointi ei toimi. Onko näissä kompurassa jotain shimmilevyjä, joita vaihtamalla voisi saada kuntoon? Toki voi olla vika jossain muuallakin kuin kompurassa, mutta se ei ainakaan käynnisty.
3.) Onko ko. automalli herkkä pyöränkulmien suhteen - siis kuluttaako helposti renkaat keturoilleen jos on kulmat pielessä? RATKAISTU: Säädetty kohdilleen.
4.) Kestääkö muut osa-alueet tuon 1,3bar ja sen tuomat tehot, jos oletetaan että kone ja kytkin kestävät? RATKAISTU: Kuulemma kestää.
Kaikesta tästä huolimatta olen autoon hinta/mitä sain suhteessa tyytyväinen ja ajatus olisi tällä ajaa ja pikkuhiljaa laittaa pikkuvikoja kuntoon. Ulkoisesti on varsin siisti, vaikka maalattu onkin ainakin takakaaria (hyvin tehty). Sisältä samoin siisti. Bensatankki vuotaa - ilmeisesti sieltä yläpään luukusta, mutta uuden tiivisteen ja sen vaihdon olen jo tilannut. Toivon mukaan tosiaan vuotaa sieltä...
EPÄSELVÄ: Uusi tiiviste vaihdettu merkkiliikkeessä, mutta eivät saaneet korjattua yhtä rikkinäistä tankin pinnapulttia, joten vuotaa mahdollisesti edelleen. Kehottivat yrittämään tiivistystä laittamalla puupalikka kansien väliin.
Nyyppä kiittää kaikista mahdollisista vastauksista. Jotain kysyttävää ehkä unohtui, mutta kysyn sitten lisää kun muistan.
Pari kuvaa jos jotakuta kiinnostaa:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... X_W_01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... X_W_02.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://dl.dropboxusercontent.com/u/583 ... X_W_03.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;